|
|
Magunkról :: Táborvilág :: Projektjeink :: Kiállításaink :: Hortobágyjárók :: Dédunokák :: Publikációk :: Havi képmelléklet ::
Emlékhelyek |
|
Itt van minden, amire emlékszem, mert magam tapasztaltam, vagy elhittem.
A képek e tömegéből kiválasztom a hasonlókat, akár magam tapasztaltam őket,
akár a tapasztalat alapján másoknak hittem el, ezeket összeszűröm az elmúltakkal,
s belőlük
kialakítom a jövendő tetteimet, az eshetőségeket s a várható sikert s végül mindent úgy mérlegelek, mint jelent.
Szent Ágoston vallomásai. Liber decimus, 14.
|
|
November – Nézegetem a forradalom |
kerek évfordulós emlékére kidekorált pesti utcákat: az igazolványképekből, rabfotókból kiszínezett posztereken „akcióba” helyezett hősöket, a fenyegetően közelgő tankok és a romba döntött város előterében. A „pesti srác,” ikonikus alakját, akinek személyazonossága körül mostanság a füle recéire is kitérő szakmai és közéleti viták dúlnak. Vajon kit: az ötvenhatossága révén élő legendaként ismert színészt vagy az ötvenhatos megörökítésével mit sem törődő, másfél évtizede elhunyt teherautósofőrt tisztelhetjük-e a géppuskás kiskamaszban? Talán mindegy is. Személyének azonossága mindeddig nem bizonyult vitákat gerjesztő szakkérdésnek. Lehetett ő a megtorlás poklát megjárt élő tanú Dózsa László ötvenhatos emlékeiben, lehetett célzatosan elővett, kétes múltú suhanc Szabó László ötvenhat lejáratását szolgáló riportfilmjében. Lehetett, lehetne más is. Most az újabb kerek évfordulón – az újra esedékes botrányok idején – Photoshoppal felturbózott óriásplakát lett belőle. Az állami költségvetésből kibélelt ötvenhatos emlékbizottság tette a dolgát: a Házon belül honos emlékezetpolitikát kivitte az utcára. Márpedig politikát utcára kivinni… – nem veszélytelen dolog. De hát a Ház nagyasszonya nem először fut bele szakmai közösségek pofonjaiba. Időközben ütésállóvá érett: a plakátbotrány adok-kapok meneteit is – pár héttel a dalnokverseny körüli cirkusz után – egészen jól bírta.
Miért ne lehetne a némi kreativitással poszterképessé tett Pongrácz Gergely kezébe pisztolyt, Szabó bácsiéba kalasnyikovot adni? Ha pisztolyos kép nem került is elő, mindketten fegyverrel harcoltak. Végül is, Pierre Nora sokat hivatkozott megállapítása szerint a történelem, mint a már nem létező rekonstrukciója, szükségképpen tökéletlen és problematikus rekonstruálás. A kutató tudja ezt, miközben az elmúlt eseményekről, eseménysorokról, helyszínekről és aktorokról fennmaradt írásos, képi és verbális relikviákat gyűjti és rendezgeti, azok értelmezhetősége vagy legalábbis elbeszélhetősége reményében. A relikviából látványt kreáló emlékezetpolitikai megbízott is tudja ezt, vagy ha nem tudja is, teszi. A re-konstruálás során az előbbit a múlt valóságához közelítés foglalkoztatja, az utóbbi a múlt valóságától távolodásban (és távolításban) érdekelt az elvárt hatás elérésének reményében. Vannak relikviák – a fénykép és a név mindenképpen ezek közé tartozik – amelyek esetében a megismerési igaz(ság) sine qua non-ja: a dolog/lét és a rá vonatkozó értelem/szellem (adecvatio rei et intellectus) tisztán és közvetlenül mutatja meg magát. Önmagában és önmagáért hiteles és hatásos. Rekonstrukciós használatba vétele során a kreatív változtatás („rádolgozás”) a hitelességet nyilvánvalóan aláássa, de az elvárt hatást is leronthatja. Vagy mégsem? El lehet tűnődni ezen, ha a plakátbotrány Sponga Juliannát megjelenítő plakátját és Russel Melcher nemzetközileg ismert korabeli fényképét összevetjük.
|
|
|
Az összehasonlítás kapcsán persze a baltával dolgozó nemtörödömségen (tájékozatlanságon? gátlástalanságon?) is érdemes eltűnődni. Az eredeti fotó emlékezetpolitikai használatba vétele során annak szerzőjét éppen úgy figyelmen kívül hagyták, mint Phil Casoar és Balázs Eszter, hat éven át folytatott kutatómunkáját (Les Heros de Budapest, 2006. Les Arenes). Elég lett volna az is, ha a kampánymegbízottak beleolvasnak Balázs Eszter fényképhez kapcsolódó mikro-történeti esettanulmányába. (B. E.: Kik azok a „Budapesti hősök?” In: Horváth Sándor /szerk./: Mindennapok Rákosi és Kádár korában. Nyitott Könyvműhely Kft, 2008. 154-171. o.) De hát más a látványkiszerelés és megint más a kutatás. Műhelyeik között ritka az átjárás. A két fénykép összevetésekor a megismerési igaz(ság) – hitelesség – tekintetében nem, hatásukat illetően azonban lehetnek kétségeink. Lehet, hogy a pillanatfelvétel valóságos Sponga Juliannájának a környezet valóságos elemei közül kiemelt, sminkelt változata, a mögé tett drámaivá stilizált (tankos) háttérrel hatásosabb a – valóságosan drámai – eredetinél. Bedobva a közterek hirdetési plakátjainak tengerébe, tömegfogyasztásra szánva, valószínűen. No, és a pénzt erre – erre is – adták, bizonyosan.
|
|
|
:: TELEPESEK Társadalmi Múzeum Alapítvány :: Munkatársak :: |
|
|